W dniach 23-24 września 2011 w naszej szkole odbyło się I z cyklu trzech przewidzianych w bieżącym roku szkolnym spotkań o charakterze szkoleniowo-formacyjnym dla nauczycieli i pracowników Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich. Tym razem poświęcone ono było roli mediów i sposobom przeciwdziałania manipulacji.
Pierwszego dnia miała miejsce narada dyrektorów szkół, w trakcie której zaprezentował się nasz zespół wokalny. Narada dotyczyła zarządzania i nadzoru w szkołach oraz misji szkoły katolickiej wobec zagrożeń współczesności. Na zakończenie Mszę św. odprawił ks. Ryszard Półtorak, duszpasterz SPSK.
W sobotniej części wykładowej skierowanej do blisko 200 zgromadzonych nauczycieli, swoje wystąpienia przedstawili dziennikarze związani z łódzkim oddziałem Stowarzyszenia Dziennikarzy Katolickich oraz ks. dr R.Piwowarczyk, wykładowca łódzkiego seminarium duchownego. Mieliśmy też okazję do zapoznania się z multimedialnymi materiałami z ubiegłorocznej konferencji - m.in. z wykładami prof.dr. hab. P. Jaroszyńskiego, wykładowcy KUL-u oraz ks. dr. Marka Dziewieckiego.
Pan Krzysztof Nagrodzki, publicysta, sekretarz Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy w Łodzi wskazał na konieczność umiejętnego segregowania informacji płynących z różnych źródeł i samodzielnego poszukiwania mediów alternatywnych. Felietonista, poeta i aktor - pan Tomasz Bieszczad, zwrócił uwagę na służebną rolę, jaką powinny pełnić media wobec społeczeństwa. Tymczasem najczęściej służą one wybranym grupom i ich interesom. Nagłaśniają informacje mało ważne, proponują tzw. tematy zastępcze, nie licząc się z interesem narodu i poszanowaniem prawdy.
Ks. dr R. Piwowarczyk szeroko omówił problem globalizacji, zagrożeń społecznych, etycznych, rodzinnych oraz korzyści z niej płynących. Podkreślił, że globalizacja jest procesem nieuniknionym, lecz ważne jest by nadać jej właściwy kierunek i struktury, byśmy mogli być jej współtwórcami. Zagrożeniem jest nowa propozycja etyki, która jest zaprzeczeniem etyki związanej z kulturą chrześcijańską Zachodu . Zabiegi dokonywane w tej sferze są bardzo niebezpieczne, gdyż prowadzą do relatywizacji języka, pojęć i zasad. Proponują nowy, relatywny, różnorodny świat w ramach globalizacji zamiast unifikacji. Wykładowca mocno podkreślił pozytywne skutki globalizacji, tj. wzajemne otwieranie się państw przy respektowaniu suwerenności i różnorodności kulturowej, przepływ myśli, kapitału, zdobyczy cywilizacyjnych. Negatywnymi skutkami są rosnący podział ludzi na biednych i bogatych, wyzysk, dominacja medialna, kulturowa i finansowa małej grupy ludzi zamożnych.
W zaprezentowanym materiale filmowym profesor Jaroszyński nakreślił obraz człowieka w cywilizacji kłamstwa. Przypomniał dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji i Rzymu oraz wkład filozofii klasycznej w poszukiwanie prawdy. Za Platonem, Arystotelesem oraz Cyceronem podał definicję prawdy, dodając, że każdy człowiek ma prawo do poznania i szukania prawdy. Jest to pierwsze naturalne prawo człowieka. Chrześcijaństwo, które akceptuje dziedzictwo kultury klasycznej, wnosi płaszczyznę metafizyczną, nadprzyrodzoną – prawdę o Bogu, dająca perspektywy odnalezienia celu życia. Kultura Zachodu to odkrycie ludzkiej natury i rozwój poprzez prawdę. Profesor zwraca uwagę na fakt, że by jej umieć szukać należy być człowiekiem wykształconym i mieć świadomość, jak wielka jest sugestia mediów oraz ich umiejętność fałszowania rzeczywistości.
W odtworzonym wystąpieniu ks. Dziewiecki zwrócił uwagę na społeczne skutki manipulacji. Są nimi ułomne myślenie, normy moralne, ułomne wartości i sumienie, więzi i wychowanie. Celem manipulacji jest doprowadzenie do tego, aby większość ludzi nie potrafiła krytycznie myśleć i kierować własnym życiem. Przedstawił także najbardziej groźne jego zdaniem konsekwencje zorganizowanej manipulacji. Są to: lęk przed mówieniem o tym, co dla człowieka najpiękniejsze i najważniejsze, brak wiary, że można żyć pięknie oraz zaburzone postępowanie.
Podsumowując : należy odważnie i precyzyjnie demaskować zło i nieprawdę oraz uczyć dzieci i młodzież samodzielnego i krytycznego myślenia.